Nieuwe Volkswagen Tiguan (1)

Wereldpremière: derde generatie van de succesvolle Tiguan

  • Nieuwste generatie Tiguan combineert technologische innovaties met vooruitstrevend design
  • Nieuwe plug-in hybridemodellen met snellaadfunctie en elektrische actieradius van circa 100 kilometer 
  • ErgoActive-stoelen met massagefunctie en adaptieve onderstelregeling bieden maximaal comfort op lange afstanden
  • Interieur met nieuwe cockpit en infotainmentsysteem is intuïtief in gebruik

Het is wereldwijd het meest succesvolle Volkswagen-model van dit moment: de Tiguan. Sinds het debuut in 2007 kozen al meer dan 7,5 miljoen kopers voor de SUV. De Tiguan bewijst zich al jarenlang als een stijlvolle, technologisch vooruitstrevende en praktische SUV die elke dag van de week inzetbaar is. Allemaal kwaliteiten die terugkeren in de derde generatie Volkswagen Tiguan, die vanaf het eerste kwartaal van 2024 in de showroom staat.

De derde generatie is typisch Tiguan, typisch Volkswagen en toch helemaal nieuw. De voorzijde is krachtig vormgegeven met zeer vlak liggende, geïntegreerde koplampen, waartussen een met glas overtrokken dwarsbalk is geplaatst die optioneel van een LED-strip kan worden voorzien. De werkelijke openingen van de grille bevinden zich in de bumper. Aan de buitenkant van de bumper zorgen zogenaamde air-curtains voor een optimale luchtgeleiding. Het strak vormgegeven front resulteert in een verlaagde cw-waarde van 0,28 (voorheen: 0,33). Daarnaast is de nieuwe Tiguan ook te herkennen aan de markante LED-lichtbalk aan de achterzijde en de gespierde schouderlijn boven de wielkasten, waarmee de SUV een robuust statement maakt. De Tiguan is het eerste MQB-model dat op de markt komt met de nieuw ontwikkelde, optionele IQ.LIGHT HD-matrix koplampen. Het interactieve lichtsysteem werd parallel ook voor de Touareg ontwikkeld. Beide SUV’s delen daarmee dus hetzelfde basisontwerp voor de koplampen. Met een lengte van 4.539 mm is de nieuwe Tiguan precies 30 mm langer dan zijn voorganger, maar met 1.639 mm is hij nauwelijks hoger geworden. De breedte (1.842 mm) en wielbasis (2.680 mm) bleven gelijk.

Vertrouwd vooruitstrevend interieur

Ook het interieur van de derde generatie Tiguan is volledig nieuw ontwikkeld. Het overstijgt de gebruikelijke norm in zijn klasse door de hoge kwaliteit van het materiaal- en afwerkingsniveau en dankzij optionele details als contrasterende biezen in de oppervlakken. Daardoor lijkt de nieuwe Tiguan meer dan ooit het compactere zustermodel van de luxueuze Touareg. 

Aan boord zorgt de nieuwste versie van het MIB-infotainmentsysteem (MIB4) voor een naadloze aansluiting op het digitale ecosysteem van de inzittenden. De Digital Cockpit met ontspiegelde displays draagt nog eens bij aan het gebruiksgemak en de strakke vormgeving. MIB4 biedt gebruikers een groot, horizontaal infotainmentscherm met een volledig nieuwe menustructuur en een eveneens nieuw head-up display, dat de gevraagde informatie op de voorruit projecteert. Ook een multifunctionele rijbelevingsschakelaar met geïntegreerd OLED-display behoort tot de verkrijgbare uitrusting. Net als op de recent geïntroduceerde, negende generatie Passat is er ook op de nieuwste Tiguan een IDA-2 spraakassistent aanwezig. Daarmee kunnen talloze voertuig- en infotainmentfuncties, waaronder het audiovolume, heel gemakkelijk door middel van natuurlijke spraak worden bediend. 

Liefhebbers van comfort worden met de optioneel verkrijgbare ergoActive-Plus-stoelen verwend door de aanwezigheid van een massagefunctie met tien drukpunten en een viervoudig instelbare lendensteun. Bovendien kan worden geprogrammeerd bij welke buitentemperaturen de stoelverwarming of stoelventilatie automatisch wordt geactiveerd.

Ongeëvenaarde rijbeleving

Het optionele DCC Pro-systeem van de nieuwe Tiguan voorziet in adaptieve schokdempers die geheel autonoom op het wegdek en de rijsituatie reageren. Het systeem berekent de demping per wiel en stemt de dempers in een fractie van een seconde daarop af. Het systeem kan daarbij door de bestuurder in maar liefst 15 stappen worden aangepast aan individuele voorkeuren  – van zeer comfortabel tot zeer sportief. Het resultaat is een rijbeleving die vertrouwd aanvoelt en waarmee de nieuwe Tiguan zowel wendbaar als stabiel is. Voor de vooraf ingestelde rijprofielen en verschillende rijmodi wordt een elegante en goed in hand liggende rijbelevingsschakelaar gebruikt. Deze schakelaar is een herinterpretatie van de 4MOTION Active Control die op het vorige model aanwezig was. Daarnaast is de multifunctionele schakelaar voor het eerst ook te gebruiken voor het audiovolume en alle instellingen voor het Atmospheres-systeem. Dit systeem combineert de instellingen van de sfeerverlichting en het audiosysteem en creëert zo een grote verscheidenheid aan licht- en audiostemmingen, die ook afspeellijsten van Spotify of Apple Music toevoegt aan het geheel. De verschillende modi om uit te kiezen zijn Lounge, Energetic, Joy, Minimal en Me (handmatig geconfigureerd).

Krachtiger en efficiënter 

Volkswagen heeft de plug-in hybride aandrijflijnen van de Tiguan verder doorontwikkeld. De puur elektrische actieradius van de 150 kW (204 pk) en 200 kW (272 pk) sterke Tiguan eHybrid is dankzij een nieuw accupakket van 19,7 kWh (netto) vergroot tot circa 100 kilometer. Daarmee is de SUV van Volkswagen in het dagelijks leven een goed alternatief voor een elektrische auto. Daarnaast gaat Volkswagen de SUV aanbieden met twee nieuwe 48V mild-hybride aandrijflijnen. Ze leveren 96 kW (130 pk) en 110 kW (150 pk) en beschikken over active cylinder management (ACT), oftewel actieve cilinderuitschakeling. De beide uitvoeringen van de Tiguan eTSI combineren een hoge efficiëntie met een uitstekende acceleratie. Alle hybridemodellen zijn voorzien van voorwielaandrijving.

De nieuwe Volkswagen Tiguan komt in het eerste kwartaal van volgend jaar op de Nederlandse markt. Prijzen en aanvullende specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.