Volkswagen ID. GTI 1

De GTI heeft toekomst: dit is de elektrische ID. GTI Concept

  • 100% elektrisch, 100% GTI – de ‘I’ staat nu ook voor Intelligente oplossingen
  • Design en hightech: moderne interpretatie van legendarische GTI-kenmerken
  • ID. 2all als basis: elektrische GTI gaat in productie, biedt sportiviteit voor elke dag

De GTI is al bijna 50 jaar een icoon. Nu is het tijd voor de elektrische GTI. Op de IAA Mobility in München (5-9 september) presenteert Volkswagen de ID. GTI Concept. Het studiemodel heeft de in maart gepresenteerde elektrische ID. 2all als basis. Met voorwielaandrijving, een strak design en krachtige proporties is dit model een perfect startpunt voor een nieuwe GTI waarbij rijplezier, duurzaamheid én gebruiksgemak een perfecte match vormen. De ontwikkeling naar serieproductie is al goedgekeurd.

De krachtige vermogensontwikkeling die elektrische aandrijving typeert, sluit naadloos aan bij het karakter van een GTI. De huidige Golf GTI met turbomotor en de ID. GTI Concept hebben  bovendien met elkaar gemeen dat ze over voorwielaandrijving en een elektronisch sperdifferentieel op de vooras beschikken. De ID. GTI Concept is de eerste elektrische Volkswagen met deze technologie.

De I in de legendarische drielettercombinatie staat voortaan ook voor ‘Intelligent’. Omdat de set-up van de elektromotor vrijwel volledig variabel is, kan de Vehicle Dynamics Manager van de ID. GTI Concept de aandrijflijn nog verder in het managementsysteem integreren dan bij modellen met verbrandingsmotor. Met variabelen als de aandrijving, besturing, sound en zelfs schakelpunten in de stijl van historische GTI-modellen is zo een groot aantal GTI-profielen mogelijk. Deze zijn te selecteren via de nieuwe GTI Experience Control in de middenconsole. Dat maakt van de ID. GTI Concept ook een dynamische tijdmachine. 

De basis

Net als de eerste GTI in 1976 maakt de ID. GTI Concept gebruik van het design- en technologieconcept van een bereikbaar serieproductiemodel, in dit geval de ID. 2all. De ID. GTI Concept is compact (LxBxH: 4,10 x 1,84 x 1,50 m) en heeft een wielbasis van 2,60 meter. De kenmerkende vorm van de C-stijl, de rode omlijsting van de grille, de zwarte achterspoiler, de matzwarte wielkastverbreders en de kleur Diamond Silver Metallic zijn verwijzingen naar de eerste Golf GTI. Ook moderne GTI-elementen als luchtinlaten met honingraatstructuur komen terug in het ontwerp. De rode sleepogen zijn een knipoog naar de autosport. 

Nieuwe GTI-elementen 

Ook met nieuwe designelementen belichaamt de ID. GTI Concept de toekomst van de GTI. Goede voorbeelden zijn de met een LED-strip verbonden IQ. LIGHT LED Matrix-koplampunits, rechtopstaande LED-dagrijverlichting, het verlichte Volkswagen-logo en de in zwart gevatte air-curtains in de sportief vormgegeven voorbumper. De lichtmetalen velgen springen in het oog met hun 20 inch formaat, acht dubbele spaken, opvallende cirkel met acht openingen en afwerking in een combinatie van zwart en gepolijste hoogglans. De achterlichtunits van de ID. GTI Concept zijn onderling verbonden door een zwarte strip en het centrale Volkswagen-logo is verlicht. De zwarte diffuser bestaat uit twee delen. De krachtige uitstraling wordt nog eens verstrekt doordat de wielkastverbreders er op aansluiten. De zwarte achterbumper doet denken aan die van de oer-Golf GTI.

Toekomst GTI-interieur

Met opvallende details als met geruite stof beklede sportstoelen, een pookknop in de vorm van een golfbal en het driespaaks sportstuur met het kenmerkende, uitgediepte centrale gedeelte was ook het interieur van de eerste Golf GTI spraakmakend sportief. De ID. GTI Concept interpreteert deze elementen op geheel eigen wijze. Zo slaat de verdiept geplaatste airbag in het driespaaks sportstuur een brug naar het stuur van de Golf GTI I. Een modern detail is de verlichte 12-uur markering. In de horizontale spaken van het stuur zijn bedieningsknoppen voor bijvoorbeeld het dashboard, het augmented reality head-up display en het geluidsvolume perfect bereikbaar. Hoewel de automatische versnellingsbak in de ID. GTI Concept wordt bediend met een schakelaar op de stuurkolom, komt het golfbaldesign wel degelijk terug in het interieur: het golfballetje in de middenconsole is het bedieningselement voor de GTI Experience Control, waarmee de rijprofielen en de weergave van het dashboard zijn te selecteren.

GTI stoelen, GTI Cockpit

De sportstoelen in de ID. GTI Concept zijn gedeeltelijk bekleed met een stof in ‘Jack-e’ ruitpatroon – een verwijzing naar de geruite ‘Jacky’-stoelbekleding van de Golf GTI 6. In de hoofdsteun van de passagier is een rood pulserend LED-element geïntegreerd. Deze ‘GTI Heartbeat’-sensor maakt bij een afgesloten auto duidelijk dat het alarm is geactiveerd. 

Via de GTI Experience Control zijn diverse weergaven voor het digitale instrumentarium te selecteren. Naast de al sportieve standaard look is er ook een vintage GTI-weergave, waarbij het instrumentarium de sfeer ademt van de cockpit van de legendarische Golf Pirelli GTI. 

Nieuwe mogelijkheden: GTI head-up display en GTI-modus

Het augmented reality display laat de virtuele wereld samensmelten met de omgeving van de auto. Dit display projecteert ook informatie (snelheid, resterende range) in het blikveld van de passagier. In standaard modus wordt wit licht (GTI Silver Drive) gebruikt voor de displays en de achtergrondverlichting. Als de bestuurder de nieuwe GTI-modus activeert, verandert dat in de tint GTI Red Turbo. Dan projecteert het display bijvoorbeeld ook de plattegrond van het circuit waarop wordt gereden en is de positie van de auto op de baan te zien. In een race worden zelfs de actuele positie, de rondetijden en het aantal afgelegde ronden weergegeven. De ID. GTI Concept laat ook hiermee zien wat er in de toekomst mogelijk is. 

De ID. GTI Concept beschikt al over elementen die vrijwel klaar zijn voor serieproductie, zoals het grote touchdisplay (12,9 inch) en de daaronder geplaatste bediening van het klimaatsysteem. Voor de belangrijkste functies zijn er verlichte knoppen die voor zowel de bestuurder als de voorpassagier onder handbereik zijn. Het geluidsvolume is eenvoudig aan te passen met een draaischakelaar die met de duim is te bedienen. Telefoons zijn draadloos op te laden. Naast verschillende USB-C-poorten is er ook een 230V-aansluiting. 

Gebruiksgemak: kernkwaliteit van de GTI

Gebruiksgemak is een vast onderdeel van het GTI-DNA. De ID. GTI Concept, die op het MEB entry-platform staat, biedt plaats aan vijf inzittenden. De flexibele bagageruimte met extra opruimbox heeft een inhoud van 490 liter (1.330 liter met neergeklapte achterbank). Zelfs onder de achterbank bevindt zich nog een afsluitbare opbergruimte met een volume van 50 liter – ideaal voor bijvoorbeeld laptops en tablets. 

Ook met zijn efficiënte aandrijflijn, lage gewicht, goede stroomlijn, grote batterij én perfecte balans tussen sportiviteit en comfort is de ID. GTI Concept klaar voor elke (lange) trip.

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische verwachte maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.